Na slnkom zaliatom kláštornom dvore si vychutnávalticho pekného dňa muž v zelených montérkach. Na prvý pohľad relaxujúci údržbár. „Prepáčte, kde nájdem otca Drába?" prerušil som jeho siestu. Sympatický štyridsiatnik ma obdaroval širokým úsmevom: „Ja som otec Dráb..." Na môj prekvapený pohľad pohotovo odpovedal: „Slúžim Bohu v montérkach." Kým ostatní deviati rehoľníci sa modlia či meditujú, otec Dráb trávi väčšinu dňa v pivnici kláštora. Má tu ateliér, v ktorom sa venuje tvorbe ikon z kameňa.
Megaikona
Práce má neúrekom, čaká ho výzdoba chrámových interiérov vo Svidníku, v Prakovciach, Matiaške a v kaplnke v Košiciach. „Pre robotu som nemal na sebe reverendu už niekoľko mesiacov. V týchto dňoch mi všetok čas zaberá mozaiková ikona pre gréckokatolícky chrám v Spišskej Novej Vsi," hovorí rehoľník ikonopisec, ktorý ako jediný na Slovensku nepíše klasické ikony na drevo. Namiesto dreva mu ako podklad slúžia steny Gréckokatolíckych chrámov, namiesto štetca a farieb vytvára biblické obrazy zo štiepaného kameňa, zo smaltu a z 24 - karátového zlata, zaliateho medzi dve vrstvy skla. „Často dostávam otázku, prečo som pri tvorbe ikon uprednostnil kameň. Odpoveď je jednoduchá - kým farby vyrobil kdesi vo fabrike človek, kameň pochádza od Boha. To isté platí aj o zlate. Svojou hodnotou je výnimočné, keď ho použijem na ikonu, zakomponujem tam znak neba, Božej veľkoleposti a slávy," hovorí o používaných materiáloch člen rehole gréckokatolíckeho východného obradu. Prírodný kameň hľadá medzi odpadom u známych kamenárov, brodí sa v potokoch... Nedávno sa potešil vzácnemu červenému mramoru, na ktorý naďabil na hore Marmon nad Starou Ľubovňou, z ktorého vraj bol postavený krakovský hrad Wawel. A čo nenájde doma, kúpi v Taliansku. Prvú ikonu, tú klasickú na dreve, napísal ešte ako bohoslovec v bratislavskom teologickom seminári. Dodnes ju má pri sebe, zdobí jeho izbu v kláštore. „Neviem, prišlo to zrazu ako blesk z jasného neba. V mojom snažení ma veľmi podporili bratia v poľskej reholi, ktorí ma utvrdili v tom, že slúžiť Bohu mám práve písaním ikon. A v holandskej reholi v Brede ma páter Mayer nezištne zasvätil do všetkých tajov ikonografie."
Veľa nepotrebuje
Otec Dráb občas dostane otázku, koľko mu ikonopisectvo vynáša. Ako hovorí, v porovnaní s honorármi iných umelcov je jeho odmena takmer symbolická, veď žije v kláštore, takže veľa peňazí nepotrebuje. Aby mal akurát na prevádzku auta, ktorým vozí do ateliéru a chrámov kameň a nástroje. Napriek jeho skromnosti veľkoplošné ikony nie sú lacná záležitosť, veď len štvorcový meter zlata stojí 1300eur. Po dokončení ikony v kláštornom ateliéri mu ju pomáha osadiť na stenu chrámu neraz aj dvadsať pomocníkov. Na kamennej ikone so šesťmetrovou postavou Krista pomáhal kňazovi aj medik Marek Strachan (24): „Páči sa mi ojedinelá technika otca Drába aj jeho pokora, s ktorou pristupuje k náboženskému umeniu. Myslím, že keď ikonu osadíme v septembri do spišskonovoveského chrámu Premenenia Pána, obohatíme duchovný život tamojších katolíkov," teší sa medik zo Starej Ľubovne, ktorému kňaz v montérkach zveril prácu na tvári Krista.
Text:Peter Ličák
Tento článok uverejnil autor po osobnej návšteve Don Camilla v ateliéri v čase príprav na tretiu etapu montáže mozaiky v Spišskej Novej Vsi v časopise ŽIVOT č. 38 zo dňa 19.9.2009.